Susunan
SITI AINIZA KAMSARI
KELUARAN
lalu menceritakan Abdullah bin Unais (عبد الله بن
أنيس) yang mempamerkan
kehebatannya tersendiri apabila hanya secara solo dapat membunuh Khalid bin
Sufyan al Hudzali (خالد
بن سفيان الهذلي),
musuh Rasulullah yang sekali gus menjadi musuh kepada Islam.
Malangnya
kejayaan itu disusuli dengan dua peristiwa duka menimpa umat Islam apabila
Rasulullah kehilangan ramai sahabat dan para pengikut termasuk mereka yang
hafiz al-Quran dan para pendakwah yang baik.
Kedukaan
menyebabkan Rasulullah melakukan Qunut Nazilah (قنوت نازلة) selama 30 hari mengiringi setiap solat baginda.
Sebenarnya
apa sahaja peristiwa yang berlaku dalam sejarah Islam seharusnya diketahui oleh
umat Islam pada hari ini.
Namun
apabila berlakunya Peristiwa Syuhada Perigi Ma’unah atau Bir Maunah (بئر معونة) dan Peristiwa Maa’ Al Raji’ - ماء الرجيع (Air
Al Raji’), ia merupakan antara peristiwa yang tidak boleh luput dalam ingatan
umat Islam.
Kedua-duanya
begitu sarat dengan pengajaran walaupun mungkin sukar untuk kita memahaminya
jika hanya membaca sekali harung.
Ini
kerana ia turut melibatkan soal budaya, cara hidup orang Arab yang terdiri dari
pelbagai suku dan kaum.
Setiap
mereka mempunyai pendirian sama ada untuk menyokong atau menolak Rasulullah
tetapi lebih merbahaya lagi kalau yang bersikap munafik, bermuka-muka, baik di
hadapan Rasulullah tetapi sebaliknya apabila di belakang baginda!
Peristiwa
Bir Maunah berlaku pada bulan Safar 4 Hijrah apabila seorang ketua suku yang
besar di kalangan orang Arab pada masa itu, dikenali sebagai Abu Barra (أبو البراء) atau nama sebenarnya Amir bin Malik (عامر بن مالك) dari daerah Najd datang menemui Rasulullah di Madinah.
Sebelum
ini, beliau telah mendengar mengenai Islam dan tertarik untuk mengetahui lebih
lanjut mengenai agama itu dari Rasulullah sendiri.
Maka
sangguplah dia datang dari jauh dan menghabiskan masa bersama baginda.
Baginda
sendiri tentu sahaja amat mengalu-alukan kehadiran Abu Barra. Malah segera
dakwah itu disampaikan dengan dibacakan ayat-ayat al Quran dan penjelasan demi
penjelasan mengenai Islam kepada tetamu itu.
Abu
Barra mendengar dengan baik akan segala dakwah yang disampaikan oleh baginda.
Namun dia dikatakan berterus terang masih belum mahu mengikut agama yang
diajarkan kepadanya itu.
Sama
ada Abu Barra mempunyai muslihat tertentu kerana katanya beliau hanya akan
memeluk Islam jika baginda menghantar wakil atau utusan untuk mengajar kaumnya
di Najd mengenai Islam.
“Ya
Muhammad, saya mengusulkan kepada tuan, alangkah baiknya tuan mengutus beberapa
orang utusan kepada kaum Najd bagi menyampaikan seruan tuan ini seperti yang
tuan lakukan kepada saya.
“Manalah
tahu sekiranya mereka mahu mengikuti seruan tuan itu. Ini kerana semua yang
tuan serukan itu adalah perkara-perkara yang sangat baik belaka.
“Kalau
seluruh suku aku masuk atau memeluk Islam, aku akan masuk agama mu ini bersama
mereka,” kata Abu Barra.
Apabila
mendengarkan usul atau cadangan daripada Abu Barra dan berpegang untuk tidak
berlaku paksa memaksa dalam urusan menukar agama, Rasulullah pun bersetuju
menerima cadangan itu.
Bagi
baginda SAW cadangan itu tidak menampakkan sebarang muslihat yang bakal memakan
diri baginda dan kepentingan agama Islam.
Walaupun
sesetengah riwayat yang lain menceritakan baginda terus bersetuju kepada
cadangan Abu Barra namun sesetengah yang lain meriwayatkan baginda tidak begitu
setuju untuk terus menghantar utusan sebagaimana yang dipinta.
Ini
kerana baginda tetap bimbang berlaku pengkhianatan oleh suku-suku Arab yang
tidak diketahui akan niat sebenar mereka, bimbang mereka hanya bermanis di
muka, pahit dan masam dalam hati.
Dikatakan
Abu Barra berusaha memujuk Rasulullah berkali-kali malah dia menjamin akan soal
keselamatan dan keamanan para utusan yang bakal dihantar oleh baginda itu.
Malah
Abu Barra yakin jika misi itu berjaya, kedudukan baginda dan Islam akan
bertambah kukuh.
Namun
baginda tetap merasa berat di hati hendak melepaskan para sahabat demi
keselamatan mereka. Mereka tentu akan selamat pergi tetapi belum tentu selamat
kembali ke Madinah.
Oleh
kerana Abu Barra dikatakan ketua suku yang dihormati dan disegani lawan dan
kawan terutama daripada kalangan kaumnya sendiri maka baginda akhirnya setuju
dengan permintaan itu.
Ini
kerana menurut adat atau budaya di kalangan bangsa Arab, apabila ketua sesuatu
kabilah berjanji bagi melindungi dan menjamin keselamatan kabilah yang lain,
maka tiada siapa pun daripada kabilahnya dan kabilah-kabilah yang lain berani
untuk menganggu dan melakukan perkara-perkara yang tidak diingini!
Baginda
Rasulullah pun menyediakan hampir 70 sahabat dan pengikut yang terpilih untuk
menjayakan misi sebagai mubaligh islam ke daerah Najd.
Mereka
dikatakan terdiri daripada empat orang sahabat dari kalangan Muhajirin dan 66
lagi dari kalangan Ansar yang diketuai oleh Mundzir bin Amir.
Mereka
yang mengikuti misi itu sebahagian besar daripadanya adalah sahabat pilihan
yang sangat arif atau memahami hukum-hukum agama dan masing-masing menghafaz
seluruh bacaan dan isi kandungan al-Quran.
Lalu
mereka pun berangkat menuju ke daerah Najd dengan Abu Barra pulang terlebih
dahulu untuk memberitahu berita gembira kepada seluruh kaumnya mengenai
kejayaan membawa masuk 70 utusan dari Nabi Muhammad SAW bagi menyampaikan
dakwah Islam itu.
Begitupun
rombongan itu tidak sahaja mempunyai matlamat untuk berdakwah kepada penduduk
di daerah Najd yang diketuai oleh Abu Barra, malah kesempatan itu turut diambil
untuk menyebarkan Islam kepada mana-mana suku dan kaum lain yang mereka temui
sepanjang menuju ke Najd.
Akhirnya
rombongan tersebut tiba di tempat yang dikenali sebagai Telaga Maunah atau Bir
Maunah yang terletak antara tanah milik Bani Amir (بني عامر) dan Harrah Bani
Sulaim (حرة بني سليم).
Bani
Amir, satu lagi suku Arab diketuai oleh Amir bin Tufail (عامر بن
الطفيل). Tanpa ahli
rombongan itu ketahui bahawa Amir adalah seorang yang kuat memusuhi Islam
walaupun dikatakan dia merupakan anak saudara kepada Abu Barra.
Namun
kesempatan tetap diambil bagi menghantar wakil dari rombongan Rasulullah, iaitu
Haram bin Milhan (حرام بن ملحان) untuk menyampaikan sepucuk surat dari baginda mengajak kepada
Islam kepada Amir selaku ketua kabilah.
Namun
surat itu telah dikoyak-koyakkan. Amir sangat marah dengan kehadiran utusan
Nabi Muhammad itu.
Tidak
cukup dengan itu, Amir memerintahkan orang suruhannya membunuh Haram. Lalu
Haram dibunuh dengan ditikam dengan tombak dari arah belakang.
Haram
yang tidak menyangka layanan seburuk itu sempat berteriak saat darahnya
membuak-buak keluar akibat tikaman tombak itu: “Aku sudah berjaya! Aku sudah
berjaya! Aku sudah berjaya demi Tuhan Kaabah!”
Mendengarkan
teriakan itu, para ahli rombongan yang lain menyangka bahawa misi Haram
berjaya, iaitu Amir bin Tufail bersetuju menerima Islam sedangkan Haram
sebenarnya hendak memberitahu bahawa beliau sebenarnya sudah syahid!
Ia
juga sebagai amaran kepada ahli rombongan supaya bersiap sedia menghadapi
sebarang kemungkinan buruk daripada Amir bin Tufail.
Telahan
tersebut benar, kerana selepas itu tidak cukup dengan membunuh Haram secara
curi, Amir juga memerintahkan agar ahli rombongan lain turut dibunuh!
Ini
kerana beliau sedar adalah menjadi satu kesalahan besar dalam adat budaya Arab
membunuh sesiapa sahaja yang diutus menjadi wakil.
Oleh
itu, supaya kesalahannya tidak diketahui oleh kalangan kabilah yang lain, Amir
mahukan anggota rombongan mubaligh Islam yang lain turut dibunuh.
Namun
dia tidak mampu melakukannya seorang diri atau hanya berharap kepada ahli-ahli
sukunya melainkan terpaksa meminta bantuan suku-suku Arab lain yang berdekatan
untuk sama-sama menghapuskan rombongan Rasulullah itu.
Lalu
apa yang berlaku selepas itu, amat memeranjatkan seluruh anggota rombongan.
Mereka diserang hendap.
Sumber: Utusan Malaysia. Rabu. 20/7/2011.
Casino Roll
ReplyDeleteWelcome to 비트 코인 게임 Casino Roll and we are ready 토토 커뮤니티 to bring you 다 파벳 먹튀 the best 365bet in online gambling experience. Our online slots are the latest casino games that make us a true Play Games · 1xbet korean Casino Online Games