Skip to main content

Riyadus Solihin 1.4

رياض الصالحين من كلام سيّد المرسلين
للإمام الحافظ الفقيه أبي زكريا محي الدين يحيى النووي

1- باب الإخلاص وإحضار النية في جميع الأعمال والأقوال البارزة والخفية

4/4- وعن أبي عبدِ اللهِ جابر بن عبدِ اللهِ الأنصاريِّ رَضي اللهُ عنهما قَالَ: كُنَّا مَعَ النَّبيِّ صلى الله عليه وسلم في غَزَاةٍ، فَقالَ:

إِنَّ بالمدِينَةِ لَرِجَالاً ما سِرْتُمْ مَسِيراً، وَلاَ قَطَعْتُمْ وَادِياً، إلاَّ كَانُوا مَعَكمْ حَبَسَهُمُ الْمَرَضُ. وَفي روَايَة: إلاَّ شَرِكُوكُمْ في الأجْرِ.

(رواهُ مسلمٌ)

ورواهُ البخاريُّ عن أنسٍ رضي الله عنه قَالَ: رَجَعْنَا مِنْ غَزْوَةِ تَبُوكَ مَعَ النَّبيِّ صلى الله عليه وسلم، فقال:
إنَّ أقْواماً خَلْفَنَا بالْمَدِينَةِ مَا سَلَكْنَا شِعْباً وَلاَ وَادياً إلاّ وَهُمْ مَعَنَا؛ حَبَسَهُمُ العُذْرُ.

Dari Abū ‘Abdillah yaitu Jābir bin Abdullah al-Anṣārī (r.a), berkata: Kami bersama Nabi SAW dalam suatu peperangan (perang Tabuk) kemudian baginda SAW bersabda:

“Sesungguhnya di Madinah itu ada beberapa orang lelaki yang tidak menempuh perjalanan dan tidak pula menyeberangi suatu lembah, melainkan orang-orang tadi ada beserta kamu yakni beroleh pahala, mereka itu terhalang oleh sakit (maksudnya andaikata tidak sakit pasti ikut berperang).” Dalam suatu riwayat dijelaskan: “Melainkan mereka (yang tertinggal itu) beserta denganmu mendapat pahala.”

(Riwayat Muslim)

Hadis sebagaimana di atas, juga diriwayatkan oleh Imam Bukhari dari Anas (r.a), Rasulullah SAW bersabda: “Kami kembali dari perang Tabuk beserta Nabi SAW, lalu baginda bersabda:

“Sesungguhnya ada beberapa kaum yang kita tinggalkan di Madinah, mereka tidak menempuh perjalanan di lereng ataupun lembah seperti kita, melainkan mereka itu bersama-sama dengan kita jua. Mereka dapat pahala seperti orang  yang pergi berperang. Mereka itu terhalang oleh sesuatu keuzuran.”

Jabir bin Abdullah al-Ansari (May Allah be pleasedwith them) reported: We accompanied the Prophet (PBUH) in an expedition when he said:
“There are some men in al-Madinah who are with you wherever you march and whichever valley you cross. They have not joined you in person because of their illness.” In another version he said: “They share the reward with you.”

[Muslim].

It is narrated by Bukhari from Anas bin Malik (May Allah be pleased with him): We were coming back from the battle of Tabuk with the Prophet (PBUH) when he remarked:

 “There are people whom we left behind in al-Madinah who accompanied us in spirit in every pass and valley we crossed. They remained behind for a valid excuse.”

لغة الحديث: في غزاة: هي غزوة تبوك سنة تسع بعد الهجرة. أقواماً: رجالاً لأن القوم مختصون بالرجال. شعبا: بكسر الشين طريقاً في الجبل. وادياً: الوادي في القاموس: مفرج ما بين جبال أو آكام وهو الموضع الذي يسيل فيه الماء.
·        حديث جابر رواه مسلم في كتاب الإمارة (باب ثواب من حبسه عن الغزو مرض أو غيره)(1911).
·        وحديث أنس: رواه البخاري في كتاب الجهاد (باب من حبسه العذر عن الغزو) وفي المغازي 8/96.

Comments

Popular posts from this blog

Kaedah Al-Umuru Bi Maqasidiha

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN KAEDAH Fiqh ( قاعدة الفقه ) yang pertama ialah Al-Umuru Bi Maqasidiha ( الأمور بمقاصدها ) yang bermaksud (setiap perkara dinilai berdasarkan niat dan matlamat). Sebenarnya, kaedah ini dikemukakan oleh para ulama dengan merujuk kepada nas al-Quran dan hadis Nabi SAW. Tunjang utama kepada kaedah ini ialah berasaskan hadis yang diriwayatkan oleh Amirul Mukminin Umar ibn al-Katthab ( عمر الخطاب ): Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barang siapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” Melalui hadis ini, kita dapat memahami bahawa niat mempunyai kedudukan yang sangat pen

Kitab Qawaid Fiqhiyyah

Pengasasnya ialah Imam Abi Zaid al-Dabusi ( الإمام أبي زيد الدبوسي ). Wafat pada tahun 430H. Akan tetapi pada masa itu kaedah masih bercampur-campur sehinggalah dipecah-pecahkan oleh ulama kemudiannya. Al-Dabusi tidak menggelarnya sebagai qawaid akan tetapi kaedahnya dapat menyelesaikan banyak permasalahan. Asalnya sebanyak 85 kaedah. Kaedah tersebut diperbaharui oleh para ulama Hanafiah sehinggalah sekitar kurun ke-5 dan ke-6 datang Imam Nasafi mensyarahkan Qawaid Kurkhi [ ا لقواعد الكرخي ]. Akan tetapi ia bukan dari Hanafiah kerana Imam Nasai bermazhab Syafie. Kemudian sehingga kurun mendatang baru muncul kaedah-kaedah baru yang dibentang oleh para ulama r.h. Antara kitab Qawaid Fiqhiyyah ( القواعد الفقهية ) yang masyhur ialah: 1. Kitab [ قواعد الأحكام في مصالح الأنام ] oleh Imam ‘Izzi Abdul Aziz bin Abdul Salam al-Syafie ( الإمام عز الدين عبد العزيز بن عبد السلام السلمي الشافعي ). Wafat tahun 616H. Kitab ini juga dikenali dengan nama [ القواعد الكبرى ] dan satu lagi dinamai [

Kaedah Al-Dhararu Yuzal

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN قاعدة: الضرر لا يزال ISLAM merupakan agama yang membuka ruang manfaat dan menutup ruang kemudaratan kepada manusia. Sebab itu, jika diamati al-Quran dan sunnah, kita akan dapati bahawa sesungguhnya hukum-hakam syariah cenderung kepada mengharamkan sesuatu perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan. Ia kemudian disusuli dengan penyelesaian yang boleh membawa kepada kemaslahatan. Daripada kerangka inilah, timbulnya hukum-hukum taklifi iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Mudarat adalah sesuatu yang boleh mendatangkan bahaya kepada keperluan asas manusia seperti agama, diri, keturunan, akal dan harta. Biasanya, apabila terjadinya sesuatu yang mudarat itu, ia akan menyebabkan mereka yang terlibat mengalami kesusahan, kerugian dan pelbagai bebanan dalam kehidupannya. Mudarat sebenarnya adalah ancaman yang mengundang bahaya dalam kehidupan manusia. Terdapat pelbagai jenis mudarat yang telah diklasifikasikan oleh para