التيبان في آداب حملة القرآن
للإمام محي الدين أبي زكريا يحي بن شرف النووي
الباب الرابع
في آداب معلم القرآن ومتعلمه
Adab Seorang Guru al-Quran dan pelajarnya
· من شوائب الإخلاص
وعن الفضيل بن عياض رضي الله عنه قال:
ترك العمل لأجل الناس رياء والعمل لأجل الناس شرك والإخلاص أن يعافيك الله منهما.
وعن سهل التستري رحمه الله تعالى قال:
نظر الأكياس في تفسير الإخلاص فلم يجدوا غير هذا أن تكون حركته وسكونه في سره وعلانيته لله تعالى وحده لا يمازجه شيء لا نفس ولا هوى ولا دنيا.
وعن السري رضي الله عنه قال:
لا تعمل للناس شيئا ولا تترك لهم شيئا ولا تغط لهم شيئا ولا تكشف لهم شيئا.
وعن القشيري قال:
أفضل الصدق استواء الصدق والعلانية.
وعن الحارث المحاسبي رحمه الله تعالى قال:
الصادق هو الذي لا يبالي ولو خرج عن كل قدر له في قلوب الخلائق من أجل صلاح قلبه ولا يحب إطلاع الناس على مثاقيل الذر من حسن عمله ولا يكره إطلاع الناس على السيء من عمله فإن كراهته لذلك دليل على أنه يحب الزيادة عندهم وليس هذا من أخلاق الصديقين.
وعن غيره إذا طلبت الله تعالى بالصدق أعطاك الله مرآة تبصر فيها كل شيء من عجائب الدنيا والآخرة.
وأقاويل السلف في هذا كثيرة أشرنا إلى هذه الأحرف منها تنبيها على المطلوب، وقد ذكرت جمل امن ذلك مع شرحها في أول شرح المهذب وضممت إليها من آداب العالم والمتعلم والفقيه والمتفقه ما لا يستغني عنه طالب العلم والله أعلم.
Dari Fudail bin ‘Ayyad (r.h):
Meninggalkan sesuatu perbuatan kerana manusia adalah riya’ dan melakukan sesuatu perbuatan kerana manusia adalah syirik. Ikhlas itu Allah menyelamatkan mu dari kedua hal tersebut.
Dari Sahl al-Tustari (r.h):
Orang-orang yang pandai berusaha membuat definisi ikhlas, maka mereka tidak mendapati kecuali definisi ini: iaitu bahawa gerak dan diam seseorang pada saat berseorangan maupun dihadapan orang ramai hanya untuk Allah SWT. Tidak bercampur sesuatu pun dari nafsu, cinta dan dunia.
Dari al-Sarri (r.h):
Jangan beramal kerana manusia dan jangan meninggalkan sesuatu kerana mereka. Jangan menutupi sesuatu kerana mereka dan jangan mengungkap kerana mereka.
Dari al-Qushairi (r.h):
Sebaik-baik kebenaran adalah sama antara yang batin dan yang zahir.
Dari al-Harith al-Muhasibi (r.h):
Orang yang jujur itu ialah orang tidak peduli walaupun keluar dari batas-batas penilaian kepada dirinya di dalam hati manusia demi kebaikan hatinya sendiri dan tidak suka orang mengetahui kebaikan amalnya walaupun paling kecil. Tidak membenci jika orang mengetahui perbuatan buruknya kerana jika dia benci keburukannya itu bukti bahawa dia mengharapkan penghormatan daripada manusia. Perkara itu bukanlah sifat orang yang benar.
Dan sebahagian yang lain berkata:
Apabila engkau mendekatkan diri pada Allah dengn jujur, maka Allah memberikan mu cermin dimana engkau dapat melihat seluruh keajaiban dunia dan akhirat.
Perkara ini amat banyak sekali dibahas oleh para ulama salaf. Aku tulis sebahagian sahaja sebagai peringatan bagi orang yang menginginkannya. Sebahagian besar aku tulis dalam awal bab Syarah al-Muḥadhdhab. Dalamnya ada adab orang alim, pelajar, ahli faqih, mutafaqqih (belajar ilmu agama) yang mencukupi bagi seorang penuntut ilmu. Wallahu a‘lam.
Comments
Post a Comment