Skip to main content

Adab Hamalah al-Quran 1.6

التيبان في آداب حملة القرآن
للإمام محي الدين أبي زكريا يحي بن شرف النووي

·       من حسد أخاه في القرآن:

عن ابن عمر رضي الله عنهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: لا حَسَدَ إلا في اثنتين:

رجل آتاه الله القرآن فهو يقوم به آناء الليل وآناء النهار، ورجل آتاه الله مالا فهو يُنْفِقُهُ آناء الليل وآناء والنهار.

(رواه البخاري ومسلم)

Dari Ibnu Umar (r.a) bahawasanya Nabi bersabda:

Tidak dibenarkan iri hati (dengki) kecuali pada dua perkara:

1) Seorang yang dikurniakan Allah pengetahuan tentang al-Quran lalu melaksanakannya siang dan malam.
2) Seorang yang dikurniakan Allah harta yang banyak lalu dia menginfaqkan hartanya siang dan malam.

(HR Bukhari dan Muslim)

وروينا أيضا من رواية عبد الله بن مسعود رضي الله عنه بلفظ: لا حسد إلا في اثنتين:

رجل آتاه الله مالاً فَسَلَّطَهُ على هَلَكَتِهِ في الحق ورجل آتاه الله حِكْمَةً فهو يَقْضِي بها ويُعَلِّمُها.

(رواه البخاري ومسلم)

Kami riwayatkan juga daripada Abdullah bin Mas’ud (r.a):

Tidak dibenarkan dengki kecuali pada dua perkara:

1) Seorang yang dikurniakan Allah harta yang banyak lalu dia berusaha menghabiskannya pada jalan benar.

2) Seorang yang dikurniakan Allah hikmah (ilmu) lalu dia melaksanakannya serta mengajarkannya.

(HR Bukhari dan Muslim)

Laksanakanlah isi kandungan al-Quran sekadar termampu. Tapi jangan tersekat disitu sahaja. Cubalah berusaha untuk lebih baik. Seperti mahu melaksanakan undang-undang Islam dalam negara, jangan kata setakat ini saja kita mampu, hendaknya berusaha lagi sedikit demi sedikit, jangan tidak bergerak langsung.

Dermalah harta untuk maslahat umat Islam. Ramai yang memerlukannya. Penuhilah keinginan kita di dunia seperti membeli kereta mewah akan tetapi janganlah sampai lupa saudara kita yang tidak mampu.

Comments

Popular posts from this blog

Kaedah Al-Umuru Bi Maqasidiha

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN KAEDAH Fiqh ( قاعدة الفقه ) yang pertama ialah Al-Umuru Bi Maqasidiha ( الأمور بمقاصدها ) yang bermaksud (setiap perkara dinilai berdasarkan niat dan matlamat). Sebenarnya, kaedah ini dikemukakan oleh para ulama dengan merujuk kepada nas al-Quran dan hadis Nabi SAW. Tunjang utama kepada kaedah ini ialah berasaskan hadis yang diriwayatkan oleh Amirul Mukminin Umar ibn al-Katthab ( عمر الخطاب ): Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barang siapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” Melalui hadis ini, kita dapat memahami bahawa niat mempunyai kedudukan yang sangat pen

Kitab Qawaid Fiqhiyyah

Pengasasnya ialah Imam Abi Zaid al-Dabusi ( الإمام أبي زيد الدبوسي ). Wafat pada tahun 430H. Akan tetapi pada masa itu kaedah masih bercampur-campur sehinggalah dipecah-pecahkan oleh ulama kemudiannya. Al-Dabusi tidak menggelarnya sebagai qawaid akan tetapi kaedahnya dapat menyelesaikan banyak permasalahan. Asalnya sebanyak 85 kaedah. Kaedah tersebut diperbaharui oleh para ulama Hanafiah sehinggalah sekitar kurun ke-5 dan ke-6 datang Imam Nasafi mensyarahkan Qawaid Kurkhi [ ا لقواعد الكرخي ]. Akan tetapi ia bukan dari Hanafiah kerana Imam Nasai bermazhab Syafie. Kemudian sehingga kurun mendatang baru muncul kaedah-kaedah baru yang dibentang oleh para ulama r.h. Antara kitab Qawaid Fiqhiyyah ( القواعد الفقهية ) yang masyhur ialah: 1. Kitab [ قواعد الأحكام في مصالح الأنام ] oleh Imam ‘Izzi Abdul Aziz bin Abdul Salam al-Syafie ( الإمام عز الدين عبد العزيز بن عبد السلام السلمي الشافعي ). Wafat tahun 616H. Kitab ini juga dikenali dengan nama [ القواعد الكبرى ] dan satu lagi dinamai [

Kaedah Al-Dhararu Yuzal

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN قاعدة: الضرر لا يزال ISLAM merupakan agama yang membuka ruang manfaat dan menutup ruang kemudaratan kepada manusia. Sebab itu, jika diamati al-Quran dan sunnah, kita akan dapati bahawa sesungguhnya hukum-hakam syariah cenderung kepada mengharamkan sesuatu perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan. Ia kemudian disusuli dengan penyelesaian yang boleh membawa kepada kemaslahatan. Daripada kerangka inilah, timbulnya hukum-hukum taklifi iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Mudarat adalah sesuatu yang boleh mendatangkan bahaya kepada keperluan asas manusia seperti agama, diri, keturunan, akal dan harta. Biasanya, apabila terjadinya sesuatu yang mudarat itu, ia akan menyebabkan mereka yang terlibat mengalami kesusahan, kerugian dan pelbagai bebanan dalam kehidupannya. Mudarat sebenarnya adalah ancaman yang mengundang bahaya dalam kehidupan manusia. Terdapat pelbagai jenis mudarat yang telah diklasifikasikan oleh para