Skip to main content

Posts

Keistimewaan Nabi Muhammad SAW

Oleh Panel Penyelidikan Yayasan Sofa, Negeri Sembilan Mulai minggu ini, kita kan memulakan tajuk baru yang turut menjadi punca kekeliruan dan salah faham di kalangan segelintir umat Islam iaitu mengenai keistimewaan atau khususiyyat Nabi Muhammad SAW. Golongan yang keliru akan menuduh mereka yang berpegang dengan perkara-perkara ini sebagai melampau dan sesat dalam membesarkan kedudukan Nabi SAW. Sebenarnya, para ulama memberi perhatian yang besar terhadap khususiyyat atau keistimewaan Nabi Muhammad SAW. Ada antara mereka yang menulis mengenainya, ada yang mensyarahkan penulisan ulama lain, ada yang membahasnya secara umum dan ada pula yang membahasnya secara khusus. Antara karya mengenainya yang paling masyhur dan lengkap ialah kitab al-Khasais al-Kubra ( الخصائص الكبرى ) karangan al-Imam al-Hafiz Jalaluddin al-Suyuti r.h ( جلال الدين السيوطي ). Ada banyak keistimewaan Nabi Muhammad SAW. Ada yang diriwayatkan dengan sanad yang sahih dan ada yang diriwayatkan

Qawaid Fiqhiyyah 9

Kaedah 81: الأصل في الأشياء الإباحة Kaedah 82: ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب Kaedah 83: الخروج من الخلاف مستحب Kaedah 84: الميسور لا يسقط بالمعسور Kaedah 85: لا يجوز لأحد أن يأخذ مال أحد إلا بسبب شرعي Kaedah 86: ليس لعرق ظالم حق Kaedah 87: على اليد ما أخذت حتى تؤديه Kaedah 88: الإسلام يَجبُّ ما قبله Kaedah 89: الأصل في المضار التحريم Kaedah 90: الإيثار في القََُرَب مكروه وفي غيرها محبوب

Firaun Gelaran Raja Mesir Kuno

FIRAUN adalah gelaran atau sebutan bagi raja Mesir kuno. Istilah itu dikatakan berasal daripada bahasa Ibrani (Per-O) yang bererti rumah besar atau istana besar. Istilah Inggerisnya adalah Pharaoh. Gelaran itu diterapkan secara turun-temurun kepada raja Mesir kuno kerana mereka dianggap sebagai titisan dewa Mesir, seperti Horus, Buto, Osiris, dan lain-lain. Dalam zaman moden ini, istilah firaun masih sering digunakan sebagai lambing pemerintahan kuku besi, zalim, penindas rakyat, orang musyrik atau yang menyekutukan Tuhan dan sebagainya. Istilah itu juga antara lain menjadi simbol keangkuhan, kejahatan, dan keserakahan. Titisan Osiris Ramses II menganggap dirinya tuhan, iaitu penjelmaan Dewa Osiris. Seluruh penduduk Mesir diwajibkan memuja dan menyembahnya. Lebih tragis dan zalim lagi, Ramses II juga pernah memerintah para pegawai istananya membunuh anak lelaki Bani Israel yang lahir. Perintah pembunuhan itu konon dilakukannya setelah ia bermimpi melihat

Qawaid Fiqhiyyah 8

Kaedah 71: يضاف الفعل إلى الفاعل لا إلى الآمر ما لم يكن مجبراً Kaedah 72: لا يجوز لأحد أن يتصرف في ملك الغير بلا إذنه Kaedah 73: الأمر بالتصرف في ملك الغير باطل Kaedah 74: تبدل سبب الملك قائماً مقام تبدل الذات Kaedah 75: جناية العجماء جبار Kaedah 76: من استعجل الشيء قبل أوانه عوقب بحرمانه Kaedah 77: من سعى في نقض ما تم من جهته فسعيه مردود عليه Kaedah 78: الحدود تُدرأ بالشبهات Kaedah 79: إذا اجتمع الحلال والحرام غلب الحرام Kaedah 80: الأصل في الإبضاع التحريم

Allah Gembirakan Tentera Uhud

Oleh SITI AINIZA KAMSARI Menang atau kalah, adalah adat dalam perjuangan atau peperangan. Tidak ada apa yang perlu dikesal atau ditangiskan kerana peribahasa Melayu ada menyebut kalau menang jadi arang, kalah jadi abu. Lantaran itu apabila bercerita mengenai Perang Uhud maka kita tidak boleh lari daripada membicarakan hikmah besar di sebalik kekalahan umat Islam dalam perang tersebut. Sebelum itu, kita mungkin kesal, marah apabila kemenangan yang hampir-hampir dapat digenggam akhirnya terlepas. Ia akibat sikap gelojoh terhadap harta rampasan perang telah menyebabkan tercatat satu luka besar pada sejarah - kekalahan umat Islam. Adalah sangat memalukan kerana adanya sifat tamak di kalangan tentera tersebut dan tidak patuh pada arahan telah membolehkan musuh kembali menyusun kekuatan dan menyerang tentera Islam dari belakang. Namun seperti yang disebutkan, semua yang berlaku itu ada hikmah-hikmah besar yang tersembunyi. Apatah lagi jika kalah, tidak bermakna kita akan kalah bu