Oleh
Panel Penyelidikan Yayasan Sofa, Negeri Sembilan
Mulai
minggu ini, kita kan memulakan tajuk baru yang turut menjadi punca kekeliruan
dan salah faham di kalangan segelintir umat Islam iaitu mengenai keistimewaan
atau khususiyyat Nabi Muhammad SAW.
Golongan
yang keliru akan menuduh mereka yang berpegang dengan perkara-perkara ini
sebagai melampau dan sesat dalam membesarkan kedudukan Nabi SAW.
Sebenarnya,
para ulama memberi perhatian yang besar terhadap khususiyyat atau keistimewaan
Nabi Muhammad SAW. Ada antara mereka yang menulis mengenainya, ada yang
mensyarahkan penulisan ulama lain, ada yang membahasnya secara umum dan ada
pula yang membahasnya secara khusus.
Antara
karya mengenainya yang paling masyhur dan lengkap ialah kitab al-Khasais
al-Kubra (الخصائص الكبرى) karangan al-Imam al-Hafiz Jalaluddin al-Suyuti r.h (جلال الدين السيوطي).
Ada
banyak keistimewaan Nabi Muhammad SAW. Ada yang diriwayatkan dengan sanad yang
sahih dan ada yang diriwayatkan melalui sanad yang tidak sahih.
Ada
yang diperselisihkan oleh ulama kerana terdapat sebahagian ulama yang
berpendapat ia adalah sahih. Manakala sebahagian yang lain pula berpendapat
sebaliknya. Maka ia termasuk dalam permasalahan khilafiyyah (yang
diperselisihkan oleh ulama).
Perbicaraan
mengenai keistimewaan Nabi Muhammad telah lama berlegar. Ada yang
membenarkannya, ada yang menafikannya. Ada pula yang mensahihkannya dan ada
yang menolak.
Tetapi,
selama ini, tidak ada antara mereka yang mengaitkan permasalahan ini dengan
kekufuran dan keimanan.
Ulama
juga berbeza pendapat mengenai hadis yang berkaitan dengan keistimewaan Nabi
Muhammad. Sebahagian daripada mereka menolak penilaian.
Sebahagian
yang lain dalam hal mentashihkannya, mentadh'ifkannya atau menolaknya kerana
perbezaan penelitian mereka dalam menilai sanad-sanad dan rijal hadis tersebut.
Maka
ada yang mensahihkan hadis-hadis daif mengenai perkara ini, ada yang mendaifkan
hadis-hadis sahih. Ada yang mensabitkan hadis yang tertolak dan ada yang
menolak hadis yang thabit dengan menggunakan hujah, takwil atau pun yang
menyerupai dalil.
Maka
telah berlaku apa yang biasa dilakukan oleh ulama dalam membahaskan dan
mengkaji hadis. Hal yang demikian, merupakan hak manusia yang berakal dan
mempunyai kefahaman. Medan untuk itu terbuka luas dan kebenaran ilmu itu
sentiasa tersebar di kalangan manusia.
Tradisi
perbezaan pendapat secara sihat ini telah digalakkan sendiri oleh imam seluruh
ahli profesional dan penghulu segala ulama, iaitu Nabi teragung dan rasul yang
termulia, Muhammad.
Baginda
menegaskan bahawa bagi mujtahid yang betul dalam ijtihadnya, disediakan dua
pahala dan bagi mujtahid yang salah dalam ijtihadnya, diberikan satu pahala.
Ulama
sentiasa menampilkan sikap bertolak-ansur dalam menaqal dan meneliti
hadis-hadis berkaitan keistimewaan Nabi Muhammad.
Pada
pandangan mereka, perkara tersebut termasuk dalam fadha’il al amal (kelebihan
amalan) dan tidak berkaitan langsung dengan hukum halal atau haram.
Atas
dasar inilah, ulama membina kaedah yang mengharuskan beramal dengan hadis-hadis
daif yang berkaitan dengan fadha’il amal, selagi hadis-hadis tersebut bukan
maudhu’ - الموضوع (palsu atau rekaan) atau batil, dengan syarat-syarat yang
muktabar (diiktiraf) dalam bab ini.
Mereka
tidak mensyaratkan hadis-hadisnya mesti sahih, sebagaimana yang diistilahkan di
dalam ilmu hadis. Jika kita mengikut syarat yang agak ganjil ini (menyalahi
kaedah), nescaya kita tidak mungkin dapat menyebut sirah Nabi Muhammad sama ada
sebelum baginda diangkat menjadi nabi, atau pun sesudahnya.
Hadis
Daif
Sedangkan,
kita mendapati dalam kitab-kitab karangan para hafiz hadis yang menjadi
sandaran dan perbuatan mereka tersebut menjadi rujukan utama kita juga
mengetahui daripada mereka hadis-hadis daif yang boleh disebut dan yang tidak
boleh disebut ternyata sarat dengan hadis-hadis maqtu’ (terputus sanad - المقطوع) dan mursal
(hadis yang disandarkan kepada Tabi’in).
Bahkan,
terdapat hadis-hadis mengenai keistimewaan Rasulullah yang diambil daripada
tukang-tukang tilik dan yang seumpamanya kerana dalam hal-hal seperti ini
sememangnya dibolehkan mengutip atau bersandar kepada hadis-hadis daif.
Jika
kita merujuk kitab-kitab salaf, sudah pasti kita akan mendapati ramai ulama dan
imam fikah menyebut di dalam kitab mereka perkara-perkara yang berkaitan dengan
keistimewaan Nabi Muhammad. Mereka juga menaqalkan daripada keistimewaan ini
perkara-perkara ajaib dan aneh (unik).
Seandainya
dalam hal ini, peneliti hadis hanya menerima hadis yang mempunyai sanad yang
sahih, maka sudah pasti mereka hanya mendapati beberapa hadis sahaja daripada
sekian banyak hadis yang mereka naqal daripadanya.
Semuanya
ini berdasarkan kepada kaedah dan asas ulama yang telah ma’ruf menjadi
ketetapan mereka di dalam bab ini.
Sheikh
Ibnu Taimiyyah merupakan seorang yang terkenal dengan ketegasannya. Beliau
telah menaqalkan dalam beberapa buah kitabnya beberapa pendapat mengenai tajuk
ini; yang tidak sahih sanadnya.
Bahkan,
beliau menggunakan hadis-hadis seperti ini sebagai dalil dalam beberapa
permasalahan dan menganggapnya sebagai sandaran yang kuat dan muktabar dalam
menjelaskan atau mendukung pentafsiran hadisnya.
Sebagai
contoh, di dalam al-Fatawa al-Kubra (الفتاوى الكبرى), beliau
menyebut: “Telah diriwayatkan, sesungguhnya Allah telah menulis namanya iaitu
Nabi Muhammad SAW di atas ‘arasy, di pintu-pintu, kubah-kubah dan daun-daun
yang terdapat di dalam syurga.”
Beliau
juga meriwayatkan beberapa athar (perkataan para sahabat) yang secocok dengan
hadis-hadis yang sabit (kuat) yang menjelaskan penghormatan terhadap nama Nabi
dan ketinggian sebutannya, ketika beliau berkata: “Telah disebut matan (teks)
hadis yang terdapat di dalam Musnad, daripada Maisarah al-Fajar ketika baginda
ditanya: “Sejak bilakah kamu menjadi nabi, (wahai Muhammad!)?”
Baginda
menjawab: “(Aku telah menjadi nabi) ketika Nabi Adam berada di (dalam proses
kejadian) antara ruh dan jasad.”
Hadis
ini diriwayatkan oleh Abu al Husin Ibnu Basyran melalui jalan Sheikh Abu al
Farj Ibnu al Jauzi di dalam kitab al-Wafa’ bi Fadhail al Mustafa (الوفاء بفضائل المصطفى).
Dalam
versi yang lain, diriwayatkan daripada Maisarah r.a, dia berkata: “Aku bertanya
“Wahai Rasulullah! Sejak bilakah tuan menjadi nabi?” Baginda menjawab: “Setelah
Allah menjadikan bumi, kemudian Dia menuju dengan kehendak-Nya ke arah
(bahan-bahan) langit, lalu diciptakan tujuh langit dengan sempurna. Setelah
itu, Allah menjadikan arasy, dan menulis pada tiang arasy “Muhammad Utusan
Allah, Penutup Para Nabi”.
“Dia
juga mencipta syurga yang didiami oleh Adam dan Hawa, lalu Dia menulis namaku
pada pintu-pintu, daun-daun, kubah-kubah dan khemah-khemah syurga sedangkan
ketika itu Adam masih berada (dalam proses kejadiannya) antara roh dan jasad.
Setelah Adam dihidupkan oleh Allah SWT, dia memandang kepada arasy, maka dia
melihat namaku. Lalu Allah memberitahu kepada Adam, “Sesungguhnya dia (Muhammad
SAW) adalah penghulu keturunanmu.”
Ketika
mereka (Adam dan Hawa) berjaya diperdayakan oleh syaitan, mereka bertaubat dan
memohon syafaat dengan (perantaraan dan keberkatan) namaku kepada-Nya.” (Ibnu
Taymiyyah, Fatawa, juzuk 2. Ms 151).
Sumber: Utusan Malaysia. Selasa. 12/7/2011.
Comments
Post a Comment