Skip to main content

Firaun Gelaran Raja Mesir Kuno


FIRAUN adalah gelaran atau sebutan bagi raja Mesir kuno. Istilah itu dikatakan berasal daripada bahasa Ibrani (Per-O) yang bererti rumah besar atau istana besar. Istilah Inggerisnya adalah Pharaoh.

Gelaran itu diterapkan secara turun-temurun kepada raja Mesir kuno kerana mereka dianggap sebagai titisan dewa Mesir, seperti Horus, Buto, Osiris, dan lain-lain.

Dalam zaman moden ini, istilah firaun masih sering digunakan sebagai lambing pemerintahan kuku besi, zalim, penindas rakyat, orang musyrik atau yang menyekutukan Tuhan dan sebagainya.

Istilah itu juga antara lain menjadi simbol keangkuhan, kejahatan, dan keserakahan.

Titisan Osiris

Ramses II menganggap dirinya tuhan, iaitu penjelmaan Dewa Osiris. Seluruh penduduk Mesir diwajibkan memuja dan menyembahnya.

Lebih tragis dan zalim lagi, Ramses II juga pernah memerintah para pegawai istananya membunuh anak lelaki Bani Israel yang lahir.

Perintah pembunuhan itu konon dilakukannya setelah ia bermimpi melihat seorang laki-laki datang dari Baitulmuqaddis, tanah asal Bani Israel, membawa api dan membakar istananya.

Berdasarkan penafsiran atas mimpinya itulah ia akhirnya menjalankan perintah pembunuhan terhadap seluruh anak laki-laki Bani Israel yang lahir.

Dibandingkan dengan kisah lain tentang umat terdahulu, kisah Firaun (Ramses II) merupakan yang paling banyak disebut dalam al- Quran.

Tidak kurang daripada 26 surah al-Quran menyebut nama Firaun dan penyebaran itu lebih banyak dikaitkan dengan Nabi Musa a.s.

Ramses II

Firaun yang hidup sezaman dengan Nabi Musa a.s adalah Ramses II (1304-1237 SM), raja baru yang menggantikan Kerajaan Hykos (1700-1550 SM).

Ramses II adalah pemerintah zalim, kejam dan bengis terhadap rakyat. Pada zaman Kerajaan Hykos, Bani Israel hidup tenteram selama kira-kira 150 tahun.

Namun sejak Ramses II berkuasa, mereka hidup sengsara dan menderita. Mereka diperhamba dan dijadikan buruh kasar. Nabi Musa lahir dan dipanggil serta diutus oleh Allah SWT untuk membebaskan Bani Israel daripada diperhambakan di Mesir.

Merneptah

Nabi Musa a.s lahir dalam situasi perhambaan Bani Israel di Mesir. Ibunya menghanyutkannya di Sungai Nil, kerana takut puteranya dibunuh Firaun. Isteri Ramses II sendiri menemukan bayi lelaki bernama Musa lalu membesarkannya.

Setelah menjadi nabi, Allah SWT mengutusnya untuk menyampaikan ajaran tauhid dan mengembalikan Bani Israel ke Palestin. Firaun Ramses II murka dan tidak mahu mengimani ajaran Nabi Musa. Bahkan ia mengancam Nabi Musa.

Akhirnya, Nabi Musa melarikan diri ke Madyan. Ketika Nabi Musa kembali ke Mesir, Ramses II sudah meninggal dunia dan digantikan oleh puteranya, Merneptah.

Bagaimanapun, kerana angkuh, Merneptah dan pasukannya tenggelam di Laut Merah ketika mengejar Bani Israel yang menuju ke Palestin.

Mumia

Selain diabadikan dalam bentuk patung raksasa, mayat para Firaun Mesir biasanya diawet dan dijadikan mumia. Misalnya Ramses II yang memerintah pada zaman Nabi Musa a.s (sekitar 3000 tahun silam) hingga kini masih utuh dan di simpan di Muzium Mesir.

Sumber: Utusan Malaysia. Selasa. 12/7/2011.

Comments

Popular posts from this blog

Kitab Qawaid Fiqhiyyah

Pengasasnya ialah Imam Abi Zaid al-Dabusi ( الإمام أبي زيد الدبوسي ). Wafat pada tahun 430H. Akan tetapi pada masa itu kaedah masih bercampur-campur sehinggalah dipecah-pecahkan oleh ulama kemudiannya. Al-Dabusi tidak menggelarnya sebagai qawaid akan tetapi kaedahnya dapat menyelesaikan banyak permasalahan. Asalnya sebanyak 85 kaedah. Kaedah tersebut diperbaharui oleh para ulama Hanafiah sehinggalah sekitar kurun ke-5 dan ke-6 datang Imam Nasafi mensyarahkan Qawaid Kurkhi [ ا لقواعد الكرخي ]. Akan tetapi ia bukan dari Hanafiah kerana Imam Nasai bermazhab Syafie. Kemudian sehingga kurun mendatang baru muncul kaedah-kaedah baru yang dibentang oleh para ulama r.h. Antara kitab Qawaid Fiqhiyyah ( القواعد الفقهية ) yang masyhur ialah: 1. Kitab [ قواعد الأحكام في مصالح الأنام ] oleh Imam ‘Izzi Abdul Aziz bin Abdul Salam al-Syafie ( الإمام عز الدين عبد العزيز بن عبد السلام السلمي الشافعي ). Wafat tahun 616H. Kitab ini juga dikenali dengan nama [ القواعد الكبرى ] dan satu lagi dinamai [

Kaedah Al-Umuru Bi Maqasidiha

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN KAEDAH Fiqh ( قاعدة الفقه ) yang pertama ialah Al-Umuru Bi Maqasidiha ( الأمور بمقاصدها ) yang bermaksud (setiap perkara dinilai berdasarkan niat dan matlamat). Sebenarnya, kaedah ini dikemukakan oleh para ulama dengan merujuk kepada nas al-Quran dan hadis Nabi SAW. Tunjang utama kepada kaedah ini ialah berasaskan hadis yang diriwayatkan oleh Amirul Mukminin Umar ibn al-Katthab ( عمر الخطاب ): Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barang siapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” Melalui hadis ini, kita dapat memahami bahawa niat mempunyai kedudukan yang sangat pen

Kaedah Al-Dhararu Yuzal

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN قاعدة: الضرر لا يزال ISLAM merupakan agama yang membuka ruang manfaat dan menutup ruang kemudaratan kepada manusia. Sebab itu, jika diamati al-Quran dan sunnah, kita akan dapati bahawa sesungguhnya hukum-hakam syariah cenderung kepada mengharamkan sesuatu perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan. Ia kemudian disusuli dengan penyelesaian yang boleh membawa kepada kemaslahatan. Daripada kerangka inilah, timbulnya hukum-hukum taklifi iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Mudarat adalah sesuatu yang boleh mendatangkan bahaya kepada keperluan asas manusia seperti agama, diri, keturunan, akal dan harta. Biasanya, apabila terjadinya sesuatu yang mudarat itu, ia akan menyebabkan mereka yang terlibat mengalami kesusahan, kerugian dan pelbagai bebanan dalam kehidupannya. Mudarat sebenarnya adalah ancaman yang mengundang bahaya dalam kehidupan manusia. Terdapat pelbagai jenis mudarat yang telah diklasifikasikan oleh para