Skip to main content

Sifat Munafik Terbongkar

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

DISAAT-saat akhir, perang hanya menanti saat dan ketika untuk meletus, 1,000 tentera pihak Islam cuba digugat kekuatan mereka dengan 300 orang daripada mereka keluar barisan. Ia diketuai oleh bapa munafik, Abdullah bin Ubay (عبد الله بن أبي).

Disifatkan sebagai satu tindakan yang sangat khianat namun Abdullah memberi alasan tindakannya itu disebabkan Rasulullah tidak menghargai dengan pendapat baginda sendiri yang merancang peperangan itu berlangsung dalam Kota Madinah sahaja.

“Malah Muhammad setuju pula dengan pendapat orang lain lalu kami tidak tahu mengapa mesti membunuh diri kami sendiri hari ini,” kata Abdullah.

Tentu Abdullah hanya sekadar memberi alasan kerana sebenarnya kita tahu bahawa menarik diri di saat yang genting itu adalah sengaja untuk mencipta kekacauan dan keresahan dalam pasukan tentera Islam itu sendiri.

Dengan itu akan lebih ramai meninggalkan medan perang kerana tidak mahu mati dengan sia-sia sehingga sisa anggota tentera yang tinggal akan terus hilang kekuatan dan sebaliknya akan meningkatkan semangat di pihak musuh untuk mengalahkan tentera Islam.

Jika hanya kerana tidak setuju dengan perang di luar kota Madinah itu dijadikan alasan tentulah sejak awal-awal lagi Abdullah dan para pengikut munafik yang lain sudah boleh bertindak untuk menarik diri.

Namun kerana sifat kemunafikannya yang tebal itu beliau bertindak belot yang kononnya akan mengembalikan atau mencerahkan semula harapannya untuk menjadi pemimpin di Madinah.

Benar, tidak cukup 300 kalangan pengikut yang munafik itu sahaja yang khianat. Ini kerana pengkhianatan itu turut memberikan kesan kepada dua kumpulan lain, iaitu masing-masing dari Bani Haritsah yang bersama dengan suku Aus dan Bani Salamah yang bersama dengan suku Khazraj turut ingin menarik diri di saat akhir itu kerana ketakutan.

Bagaimanapun, Allah mengembalikan semangat kedua-dua kumpulan ini yang agak tergugat keberanian mereka dek tindakan Abdullah dan para pengikutnya itu.

Ini apabila Allah menurunkan ayat yang bermaksud: Ingatlah ketika dua golongan dari kamu ingin (mundur) kerana takut, pada hal Allah adalah Penolong bagi kedua-dua golongan itu. Kerana itu, hendaklah kepada Allah sahaja orang-orang beriman itu bertawakal. (ali-'Imran: 122)

Sementara itu, Abdullah bin Haram pula, iaitu bapa Jabir bin Abdullah cuba menahan mereka yang belot itu supaya kembali semua ke medan perang dan sama-sama meneruskan perjuangan mengalahkan pihak musuh.

Abdullah mencela mereka dan merayu untuk kembali bergabung.

“Marilah berperang di jalan Allah atau sekurang-kurangnya pertahankanlah negerimu ini daripada ditawan oleh pihak musuh,” kata Abdullah.

Namun belot sudah menjadi sifat orang yang munafik bahawa mereka suka menikam musuh dari belakang di sebalik muka baik yang mereka tunjukkan.

Dalam hal ini, Allah berfirman yang bermaksud; Dan supaya Allah SWT mengetahui siapa orang-orang yang munafik. Kepada mereka dikatakan: “Marilah berperang di jalan Allah atau pertahankan (dirimu)”. Mereka berkata: “Sekiranya kami mengetahui akan terjadi peperangan tentu kami mengikuti kamu.

“Mereka pada hari itu lebih dekat kepada kekafiran daripada keimanan. Mereka mengatakan dengan mulutnya apa yang tidak terkandung dalam hatinya”. Dan Allah mengetahui apa yang mereka sembunyikan. (ali-'Imran: 167)

وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُوا وَقِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا قَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا قَالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتَالا لاتَّبَعْنَاكُمْ هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلإيمَانِ يَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ مَا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يَكْتُمُونَ (١٦٧)

Walaupun bagai satu tamparan yang cukup hebat apabila baginda kehilangan hampir 300 anggota tentera, namun untuk baginda menyerah tidak sekali-kali!

Maka tinggallah bilangan 700 orang sahaja di pihak Islam yang pada bila-bila masa sahaja lagi akan bertempur dengan seramai 3,000 anggota tentera di pihak musuh.

Lalu baginda segera mengatur semula strategi serangan dan pertahanan untuk peperangan ini.

“Jangan kalian mula menyerang sebelum kami perintahkan menyerang,” kata Nabi Muhammad.

Baginda bertekad meneruskan peperangan walaupun dalam aspek jumlah anggota tentera yang bakal bertempur benar-benar tidak seimbang, yang telah boleh ditentukan pihak mana yang mampu menang dengan mudah.

Kali ini baginda memastikan kedudukan pasukan tenteranya berada dalam kedudukan yang strategik bagi memudahkan serangan terhadap musuh.

Sumber: Utusan Malaysia. Rabu. 20/4/2011.

Comments

Popular posts from this blog

Kitab Qawaid Fiqhiyyah

Pengasasnya ialah Imam Abi Zaid al-Dabusi ( الإمام أبي زيد الدبوسي ). Wafat pada tahun 430H. Akan tetapi pada masa itu kaedah masih bercampur-campur sehinggalah dipecah-pecahkan oleh ulama kemudiannya. Al-Dabusi tidak menggelarnya sebagai qawaid akan tetapi kaedahnya dapat menyelesaikan banyak permasalahan. Asalnya sebanyak 85 kaedah. Kaedah tersebut diperbaharui oleh para ulama Hanafiah sehinggalah sekitar kurun ke-5 dan ke-6 datang Imam Nasafi mensyarahkan Qawaid Kurkhi [ ا لقواعد الكرخي ]. Akan tetapi ia bukan dari Hanafiah kerana Imam Nasai bermazhab Syafie. Kemudian sehingga kurun mendatang baru muncul kaedah-kaedah baru yang dibentang oleh para ulama r.h. Antara kitab Qawaid Fiqhiyyah ( القواعد الفقهية ) yang masyhur ialah: 1. Kitab [ قواعد الأحكام في مصالح الأنام ] oleh Imam ‘Izzi Abdul Aziz bin Abdul Salam al-Syafie ( الإمام عز الدين عبد العزيز بن عبد السلام السلمي الشافعي ). Wafat tahun 616H. Kitab ini juga dikenali dengan nama [ القواعد الكبرى ] dan satu lagi dinamai [

Kaedah Al-Umuru Bi Maqasidiha

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN KAEDAH Fiqh ( قاعدة الفقه ) yang pertama ialah Al-Umuru Bi Maqasidiha ( الأمور بمقاصدها ) yang bermaksud (setiap perkara dinilai berdasarkan niat dan matlamat). Sebenarnya, kaedah ini dikemukakan oleh para ulama dengan merujuk kepada nas al-Quran dan hadis Nabi SAW. Tunjang utama kepada kaedah ini ialah berasaskan hadis yang diriwayatkan oleh Amirul Mukminin Umar ibn al-Katthab ( عمر الخطاب ): Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barang siapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” Melalui hadis ini, kita dapat memahami bahawa niat mempunyai kedudukan yang sangat pen

Kaedah Al-Dhararu Yuzal

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN قاعدة: الضرر لا يزال ISLAM merupakan agama yang membuka ruang manfaat dan menutup ruang kemudaratan kepada manusia. Sebab itu, jika diamati al-Quran dan sunnah, kita akan dapati bahawa sesungguhnya hukum-hakam syariah cenderung kepada mengharamkan sesuatu perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan. Ia kemudian disusuli dengan penyelesaian yang boleh membawa kepada kemaslahatan. Daripada kerangka inilah, timbulnya hukum-hukum taklifi iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Mudarat adalah sesuatu yang boleh mendatangkan bahaya kepada keperluan asas manusia seperti agama, diri, keturunan, akal dan harta. Biasanya, apabila terjadinya sesuatu yang mudarat itu, ia akan menyebabkan mereka yang terlibat mengalami kesusahan, kerugian dan pelbagai bebanan dalam kehidupannya. Mudarat sebenarnya adalah ancaman yang mengundang bahaya dalam kehidupan manusia. Terdapat pelbagai jenis mudarat yang telah diklasifikasikan oleh para