Skip to main content

Riyadus Solihin 1.2

رياض الصالحين من كلام سيّد المرسلين
للإمام الحافظ الفقيه أبي زكريا محي الدين يحيى النووي

1- باب الإخلاص وإحضار النية في جميع الأعمال والأقوال البارزة والخفية

2/2- وعن أمِّ المؤمِنينَ أمِّ عبدِ اللهِ عائشةَ رضي الله عنها، قالت: قالَ رسول الله صلى الله عليه وسلم:

يغْزُو جَيْشٌ الْكَعْبَةَ فإِذَا كَانُوا بِبَيْدَاءَ مِنَ الأَرضِ يُخْسَفُ بِأَوَّلِهِمْ وآخِرِهِمْ. قَالَتْ: قلتُ: يَا رَسُولَ اللهِ،كَيْفَ يُخْسَفُ بأوَّلِهِمْ وَآخِرِهِمْ وَفِيهمْ أسْوَاقُهُمْ وَمَنْ لَيْسَ مِنْهُمْ؟ قَالَ: يُخْسَفُ بِأَوَّلِهِمْ وَآخِرِهِمْ ثُمَّ يُبْعَثُونَ عَلَى نِيّاتِهمْ
مُتَّفَقٌ عَلَيهِ. هذَا لَفْظُ الْبُخَارِي.

Dari Ummul Mu’minin iaitu ibu Abdullah yakni Aisyah (r.a) berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda:

“Ada sepasukan tentera yang hendak memerangi (menghancurkan) Ka’bah, kemudian setelah mereka berada di suatu padang dari tanah lapang lalu dibenamkan dalam tanah tadi dengan yang pertama sampai yang terakhir dari mereka semuanya.” Aisyah bertanya: “Saya berkata, wahai Rasulullah, bagaimanakah semuanya dibenamkan dari yang pertama sampai yang terakhir, sedang di antara mereka itu ada para pedagang serta ada pula orang yang tidak termasuk golongan mereka tadi yakni tidak berniat ikut menggempur Ka’bah?” Rasulullah SAW menjawab: “Ya, semuanya dibenamkan mulai yang pertama sampai yang terakhir, kemudian pada hari akhirat mereka itu akan dibangkitkan dari kuburnya sesuai dengan niat mereka sendiri (samada berdosa atau sebaliknya).”

Disepakati atas Hadith ini (Muttafaq ‘alaih) - yakni disepakati keshahihannya oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim. Lafaz di atas adalah menurut Imam Bukhari.

Narrated ‘A’ishah (May Allah be pleased with her) reported: Messenger of Allah (PBUH) said:

“An army will raid Ka‘bah and when it reaches a desert land, all of them will be swallowed up by the earth.” She asked; “O Messenger of Allah! Why all of them?” He answered, “All of them will be swallowed by the earth but they will be raised for Judgement according to their intentions.”

Ini adalah perkhabaran ghaib dari Rasulullah SAW bahawa suatu masa nanti akan ada golongan yang akan memerangi Mekah. Samada mereka dapat menawan Mekah atau tidak itu khilaf dikalangan ulama. Hadith ini memberi ingatan bersahabat dengan orang zalim dan sombong dan anjuran bersahabat dengan orang yang baik-baik.

Ibu Abdullah disini bermaksud ibu saudara kepada Abdullah. Ibu Abdullah sebenarnya ialah saudara Aisyah bernama Asma’.

لغة الحديث: جيش: الله أعلم به وبزمانه، وهذا من إخبار صلى الله عليه وسلم عن الغيب، ببيداء: البيداء المفازة وجمعها بيد، وهي الأرض الملساء التي لا شيء فيها، وهل بيداء مكة أو غيرها، فيه خلاف والله أعلم بالحقيقة. الخسف: الذهاب في الأرض أسواقهم: قيل: المعنى أهل أسواقهم كما ترجم البخاري، وقيل: السوقة منهم، وهم من عدا الحكام.
·        الحديث رواه البخاري في كتاب البيوع (باب ما ذكر في الأسواق) 4/284 ومسلم في كتاب الفتن (باب الخسف بالجيش الذي يؤم البيت) (2884).

Comments

Popular posts from this blog

Kitab Qawaid Fiqhiyyah

Pengasasnya ialah Imam Abi Zaid al-Dabusi ( الإمام أبي زيد الدبوسي ). Wafat pada tahun 430H. Akan tetapi pada masa itu kaedah masih bercampur-campur sehinggalah dipecah-pecahkan oleh ulama kemudiannya. Al-Dabusi tidak menggelarnya sebagai qawaid akan tetapi kaedahnya dapat menyelesaikan banyak permasalahan. Asalnya sebanyak 85 kaedah. Kaedah tersebut diperbaharui oleh para ulama Hanafiah sehinggalah sekitar kurun ke-5 dan ke-6 datang Imam Nasafi mensyarahkan Qawaid Kurkhi [ ا لقواعد الكرخي ]. Akan tetapi ia bukan dari Hanafiah kerana Imam Nasai bermazhab Syafie. Kemudian sehingga kurun mendatang baru muncul kaedah-kaedah baru yang dibentang oleh para ulama r.h. Antara kitab Qawaid Fiqhiyyah ( القواعد الفقهية ) yang masyhur ialah: 1. Kitab [ قواعد الأحكام في مصالح الأنام ] oleh Imam ‘Izzi Abdul Aziz bin Abdul Salam al-Syafie ( الإمام عز الدين عبد العزيز بن عبد السلام السلمي الشافعي ). Wafat tahun 616H. Kitab ini juga dikenali dengan nama [ القواعد الكبرى ] dan satu lagi dinamai [

Kaedah Al-Umuru Bi Maqasidiha

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN KAEDAH Fiqh ( قاعدة الفقه ) yang pertama ialah Al-Umuru Bi Maqasidiha ( الأمور بمقاصدها ) yang bermaksud (setiap perkara dinilai berdasarkan niat dan matlamat). Sebenarnya, kaedah ini dikemukakan oleh para ulama dengan merujuk kepada nas al-Quran dan hadis Nabi SAW. Tunjang utama kepada kaedah ini ialah berasaskan hadis yang diriwayatkan oleh Amirul Mukminin Umar ibn al-Katthab ( عمر الخطاب ): Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barang siapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” Melalui hadis ini, kita dapat memahami bahawa niat mempunyai kedudukan yang sangat pen

Kaedah Al-Dhararu Yuzal

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN قاعدة: الضرر لا يزال ISLAM merupakan agama yang membuka ruang manfaat dan menutup ruang kemudaratan kepada manusia. Sebab itu, jika diamati al-Quran dan sunnah, kita akan dapati bahawa sesungguhnya hukum-hakam syariah cenderung kepada mengharamkan sesuatu perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan. Ia kemudian disusuli dengan penyelesaian yang boleh membawa kepada kemaslahatan. Daripada kerangka inilah, timbulnya hukum-hukum taklifi iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Mudarat adalah sesuatu yang boleh mendatangkan bahaya kepada keperluan asas manusia seperti agama, diri, keturunan, akal dan harta. Biasanya, apabila terjadinya sesuatu yang mudarat itu, ia akan menyebabkan mereka yang terlibat mengalami kesusahan, kerugian dan pelbagai bebanan dalam kehidupannya. Mudarat sebenarnya adalah ancaman yang mengundang bahaya dalam kehidupan manusia. Terdapat pelbagai jenis mudarat yang telah diklasifikasikan oleh para