Skip to main content

Posts

Bir Maunah, Satu Tragedi

Susunan SITI AINIZA KAMSARI KELUARAN lalu menceritakan Abdullah bin Unais ( عبد الله بن أنيس ) yang mempamerkan kehebatannya tersendiri apabila hanya secara solo dapat membunuh Khalid bin Sufyan al Hudzali ( خالد بن سفيان الهذلي ), musuh Rasulullah yang sekali gus menjadi musuh kepada Islam. Malangnya kejayaan itu disusuli dengan dua peristiwa duka menimpa umat Islam apabila Rasulullah kehilangan ramai sahabat dan para pengikut termasuk mereka yang hafiz al-Quran dan para pendakwah yang baik. Kedukaan menyebabkan Rasulullah melakukan Qunut Nazilah ( قنوت نازلة ) selama 30 hari mengiringi setiap solat baginda. Sebenarnya apa sahaja peristiwa yang berlaku dalam sejarah Islam seharusnya diketahui oleh umat Islam pada hari ini. Namun apabila berlakunya Peristiwa Syuhada Perigi Ma’unah atau Bir Maunah ( بئر معونة ) dan Peristiwa Maa’ Al Raji’ - ماء الرجيع (Air Al Raji’), ia merupakan antara peristiwa yang tidak boleh luput dalam ingatan umat Islam. Kedua-duanya

Karamat Para Sahabat

Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN KEISTIMEWAAN Rasulullah SAW dan karamat para wali adalah jenis yang sama dari aspek hukum dan naqal (periwayatannya), yakni kita tidak perlu bersikap ketat dan tegas dalam meriwayatkannya sebagaimana yang dilakukan dalam soal hukum halal dan haram. Keistimewaan dan karamat hanya berkisar di sekitar manaqib (biografi) seseorang dan kelebihannya. Oleh sebab itu, pendirian Sheikh Ibnu Taimiyyah ( ابن تيمية ) mengenai karamat para wali, sama dengan pendiriannya tentang keistimewaan Nabi Muhammad. Bahkan, beliau juga mengutip dan menaqalkan di dalam kitab-kitabnya, sejumlah contoh karamat para wali dan perkara-perkara yang mencarik adat yang pernah terjadi pada permulaan Islam (zaman sahabat r.a). Jika kita mengkaji tentang darjat hadis-hadis yang menyebut mengenai perkara tersebut, sanad-sanad dan jalan-jalan penetapannya, nescaya kita akan mendapati antara hadis-hadis itu ada yang sahih, hasan dan daif - الضعيف ; d

Qawaid Fiqhiyyah 10

Kaedah 91: إذا اجتمع أمران من جنس واحد ولم يختلف مقصودهما دخل أحدهما في الآخر Kaedah 92: يغتفر في البقاء ما لا يغتفر في الإبتداء Kaedah 93: لايتم التبرع إلا بالقبض Kaedah 94: السؤال معاد في الجواب Kaedah 95: الإشارة المعهودة للأخرس كالبيان باللسان Kaedah 96: المرء مؤاخذ بإقراره Kaedah 97: المواعيد بصور التعليق تكون لازمة Kaedah 98: الوصف في الحاضر لغو Kaedah 99: للأكثر حكم الكل Kaedah 100: المجهول في الشريعة كالمعدوم والمعجوز عنه

Muslihat Kalahkan Musuh

Susunan SITI AINIZA KAMSARI BAGI memerangi Kabilah Bani Asad yang merancang menawan Kota Madinah, Rasulullah SAW berpesan kepada Abu Salamah selaku Ketua Tentera supaya seluruh anggota tentera Islam seramai 150 orang itu berjalan hanya pada waktu malam. Pada waktu siang mereka diminta bersembunyi di lereng-lereng gunung. Jalan yang hendak dilalui pula mestilah laluan yang berbeza. Bukan jalan yang biasa dilalui orang. Ini agar kedatangan pasukan tentera Islam tidak diketahui oleh pihak musuh. Pada awal bulan Muharam tahun ke-4 Hijrah, pasukan tentera Islam mula berangkat dari Madinah secara senyap-senyap dan terus menuju ke daerah Najd, perkampungan Bani Asad. Dalam beberapa hari sahaja mereka sampai ke perkampungan itu tanpa diketahui para penduduknya. Lalu tanpa membuang masa, seluruh perkampungan itu terus dikepung oleh tentera Islam. Pada asalnya, kabilah Bani Asad telah merancang membuat serangan mengejut ke atas Madinah. Bagaimanapun, mereka cukup terkej