Skip to main content

Tentera Islam Berkawal Di Madinah

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

Nabi Muhammad SAW dan kaum Muslimin menyertai pasukan tentera Islam berangkat menuju ke medan Uhud pada awal pagi Sabtu, 11 Syawal tahun 3 Hijrah. Pada hari yang sama, iaitu disebelah petang mereka kembali semula ke Kota Madinah.

Ia selepas selesai menguburkan jenazah-jenazah tentera Islam yang terkorban dan setelah yakin tentera-tentera Quraisy yang telah meninggalkan medan Uhud itu tidak akan kembali menyerang tentera Islam.

Baginda berangkat pulang bersama-sama dengan para anggota tentera lain. Ada antara mereka yang mengalami kecederaan dengan dibantu rakan-rakan.

Ketika menghampiri kota, baginda didatangi penduduk Madinah terutama para wanita yang bertanyakan nasib saudara-saudara lelaki mereka yang berjuang di Medan Uhud.

Baginda memberitahu dan menjelaskan kepada mereka apa yang telah berlaku sepanjang perang itu. Jika ada pengkhabaran yang menyedihkan, baginda meminta mereka bersabar dan tidak meratapi kematian para syuhada. Sebabnya, para arwah saat itu telah kembali menemui Allah dan menghuni syurga.

Namun, tetap ada kalangan wanita itu yang meraung dan menangis tanpa henti kerana kehilangan orang yang disayangi terutama bapa kepada anak-anak mereka. Ini menyebabkan si ibu bimbang masa depan mereka.

Baginda lalu berdoa agar Allah anugerahkan kebaikan kepada keluarga para pejuang yang syahid itu.

Akhirnya baginda selamat tiba di rumahnya dan sambil melepaskan lelah, baginda dan menantunya, Saidina Ali bin Abi Talib menyerahkan kedua-dua pedang perang mereka yang masih dibasahi darah kepada puteri baginda, Fatimah Az Zahra untuk dibersihkan.

Begitu pun pada malam Ahad, iaitu 8 Syawal tahun 3 Hijrah itu, seluruh umat Islam di Madinah masih dalam keadaan berjaga-jaga. Walaupun kalangan anggota tentera Islam itu sendiri belum pulih daripada kecederaan dan masih letih, mereka tetap mengambil langkah berjaga-jaga mengawal ketat seluruh kota Madinah.

Lebih-lebih lagi kediaman Nabi dikawal ketat bagi menghadapi apa juga kemungkinan terutama jika pihak Quraisy melancarkan serangan mengejut ke atas Madinah di saat umat Islam berduka cita dan keletihan akibat berjuang dalam perang itu.

Baginda sendiri tidak dapat melelapkan mata kerana memikirkan pelbagai aspek terutama kemungkinan pihak Quraisy menyerang kembali secara tiba-tiba.

Kemungkinan itu ada kerana tentu ada perasaan tidak puas hati di kalangan puak Quraisy kerana mereka tidak mencapai kemenangan besar.

Tentera musuh juga tidak dapat membawa pulang sebarang harta rampasan, tawanan perang apatah lagi menumpaskan musuh ketat mereka, iaitu Rasulullah sendiri.

“Adakah mereka benar-benar kembali ke Mekah, atau cuba merancang sesuatu,” tanya Rasulullah sendirian.

Pasti mereka dalam keadaan yang menyesal dan ingin berpatah balik untuk melancarkan serangan terhadap umat Islam.

Lalu baginda terpaksa membuat keputusan dan ia tentunya sangat berat untuk dilaksanakan. Namun, kerana tiada pilihan yang lebih baik, baginda tetap akan meneruskan satu rancangan.

Keesokan hari, iaitu pada hari ketiga selepas Perang Uhud, hanya selepas sehari mereka berehat, baginda menyeru umat Islam keluar menyerang tentera musuh, sebelum musuh sempat menyerang umat Islam di Madinah.

Baginda sebenarnya hanya ingin menjejaki musuh, andai benar pihak musuh hendak menyerang maka baginda dan pasukannya telah bersedia menghadapi sebarang tentangan dan serangan.

Sebaliknya, jika pihak musuh tidak menunjukkan tanda-tanda untuk menyerang kembali, maka barulah umat Islam dikatakan benar-benar selamat daripada apa juga ancaman.

“Jangan keluar bersama kami kecuali mereka yang terlibat dalam peperangan sahaja (Perang Uhud). Mereka yang lain dikehendaki menjaga soal keselamatan Madinah terutama ancaman musuh-musuh dalam selimut,” ujar baginda.

Sumber: Utusan Malaysia. Rabu. 22/6/2011.

Comments

Popular posts from this blog

Kitab Qawaid Fiqhiyyah

Pengasasnya ialah Imam Abi Zaid al-Dabusi ( الإمام أبي زيد الدبوسي ). Wafat pada tahun 430H. Akan tetapi pada masa itu kaedah masih bercampur-campur sehinggalah dipecah-pecahkan oleh ulama kemudiannya. Al-Dabusi tidak menggelarnya sebagai qawaid akan tetapi kaedahnya dapat menyelesaikan banyak permasalahan. Asalnya sebanyak 85 kaedah. Kaedah tersebut diperbaharui oleh para ulama Hanafiah sehinggalah sekitar kurun ke-5 dan ke-6 datang Imam Nasafi mensyarahkan Qawaid Kurkhi [ ا لقواعد الكرخي ]. Akan tetapi ia bukan dari Hanafiah kerana Imam Nasai bermazhab Syafie. Kemudian sehingga kurun mendatang baru muncul kaedah-kaedah baru yang dibentang oleh para ulama r.h. Antara kitab Qawaid Fiqhiyyah ( القواعد الفقهية ) yang masyhur ialah: 1. Kitab [ قواعد الأحكام في مصالح الأنام ] oleh Imam ‘Izzi Abdul Aziz bin Abdul Salam al-Syafie ( الإمام عز الدين عبد العزيز بن عبد السلام السلمي الشافعي ). Wafat tahun 616H. Kitab ini juga dikenali dengan nama [ القواعد الكبرى ] dan satu lagi dinamai [

Kaedah Al-Umuru Bi Maqasidiha

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN KAEDAH Fiqh ( قاعدة الفقه ) yang pertama ialah Al-Umuru Bi Maqasidiha ( الأمور بمقاصدها ) yang bermaksud (setiap perkara dinilai berdasarkan niat dan matlamat). Sebenarnya, kaedah ini dikemukakan oleh para ulama dengan merujuk kepada nas al-Quran dan hadis Nabi SAW. Tunjang utama kepada kaedah ini ialah berasaskan hadis yang diriwayatkan oleh Amirul Mukminin Umar ibn al-Katthab ( عمر الخطاب ): Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barang siapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” Melalui hadis ini, kita dapat memahami bahawa niat mempunyai kedudukan yang sangat pen

Kaedah Al-Dhararu Yuzal

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN قاعدة: الضرر لا يزال ISLAM merupakan agama yang membuka ruang manfaat dan menutup ruang kemudaratan kepada manusia. Sebab itu, jika diamati al-Quran dan sunnah, kita akan dapati bahawa sesungguhnya hukum-hakam syariah cenderung kepada mengharamkan sesuatu perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan. Ia kemudian disusuli dengan penyelesaian yang boleh membawa kepada kemaslahatan. Daripada kerangka inilah, timbulnya hukum-hukum taklifi iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Mudarat adalah sesuatu yang boleh mendatangkan bahaya kepada keperluan asas manusia seperti agama, diri, keturunan, akal dan harta. Biasanya, apabila terjadinya sesuatu yang mudarat itu, ia akan menyebabkan mereka yang terlibat mengalami kesusahan, kerugian dan pelbagai bebanan dalam kehidupannya. Mudarat sebenarnya adalah ancaman yang mengundang bahaya dalam kehidupan manusia. Terdapat pelbagai jenis mudarat yang telah diklasifikasikan oleh para