Skip to main content

Aidilfitri ‘Hadiah’ Menang Perang Badar

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

Sebagaimana yang kita ketahui, Perang Badar (غزوة بدر) berlangsung pada 17 Ramadan tahun kedua Hijrah di saat buat pertama kalinya umat Islam diperintah melaksanakan ibadat puasa Ramadan dan begitu juga kewajipan menunaikan zakat fitrah.

Namun dengan kemenangan tentera Islam di medan Perang Badar itu disifatkan sebagai satu ‘perayaan berganda’. Tentu sahaja satu perayaan yang besar-besaran apabila tidak lama selepas perang itu, umat Islam meraikan Aidilfitri pula kerana meraikan kemenangan berpuasa di sepanjang bulan Ramadan. Itulah tahun pertama juga, Aidilfitri disyariatkan.

Menurut Al Mubarakfuri (صفي الرحمن المباكفوري), perayaan ini merupakan anugerah Allah setelah dimahkotakan mereka dengan kemenangan dan kemuliaan selepas berjaya menentang pihak musuh yang paling nyata, iaitu kafir Quraisy.

Alangkah indahnya pemandangan solat sunat Hari Raya berjemaah yang mereka kerjakan setelah keluar dari rumah masing-masing sambil melaung-laungkan takbir dan tahmid.

Bagi memuji-muji kebesaran Allah dan meluahkan perasaan cinta yang memberikan mereka nikmat iman dan kini hidup dalam kesejahteraan di bawah kepimpinan Nabi Muhammad SAW yang tidak sekadar ketua yang biasa!

Luar biasa apabila baginda mengeluarkan zakat sebelum detik Aidilfitri, selepas solat sunat dan berkhutbah, berpesan-pesan kepada umat Islam, baginda bersedekah terhadap semua golongan tanpa mengira miskin dan kaya!

Golongan kanak-kanak tentu sahaja yang paling gembira ketika itu kerana mendapat habuan sedekah daripada baginda!

Bertambah meriah lagi sambutan kerana dikatakan dalam tempoh ini juga baginda mengahwinkan anak perempuan, Fatimah Zahrah (فاطمة الزهراء) dengan sepupu baginda sendiri yang merupakan pahlawan Islam terbilang, iaitu Ali bin Abi Talib (علي بن أبي طالب).

Namun suasana kebahagiaan itu ada sedikit tercalar dengan kesedihan apabila anak perempuan yang juga kesayangan baginda yang sebelum ini berkahwin dengan Uthman bin Affan (عثمان بن عفان), iaitu Ruqayyah (رقية) meninggal dunia akibat sakit.

Namun tidak lama kemudian sahabat besar baginda itu, dikahwinkan dengan seorang lagi anak perempuan Rasulullah, iaitu Ummi Kalsum (أم كلثوم) yang sekali memberikan gelaran kepada Uthman, iaitu Zun Nurain (ذو النورين); pemilik kepada dua cahaya mata (Rasulullah) kerana dikahwinkan dengan dua puteri baginda Rasulullah.

Ummi Kalsum sebelum ini pernah disunting dan menjadi isteri kepada anak kepada Abu Lahab (أبو لهب), iaitu Utaibah (عتيبة) semasa zaman jahiliah. Tetapi puteri ketiga Rasulullah itu diceraikan atas perintah Abu Lahab yang tidak mahu anaknya bersekongkol dengan Rasulullah yang menjadi musuh ketat Abu Lahab.

Seperti yang disebut sebelum ini, iaitu kisah serangan curi oleh Abu Suffian (أبو سفيان) terhadap sebuah kampung di pinggir Madinah, iaitu Perang Al Suwaiq (غزوة السويق), dikatakan berlaku pada bulan Syawal iaitu selepas Perang Badar.

Selepas bulan Syawal itu, maka masuklah pula bulan-bulan haram iaitu bulan Zulkaedah (bulan ke-11), Zulhijjah (bulan ke-12) dan bulan Muharam (bulan pertama dalam tahun hijrah berikutnya).

Tetapi apabila masuk bulan Safar, iaitu bulan kedua Hijrah, umat Islam di Madinah mendapat ancaman keselamatan dari puak atau Bani Ghatafan (بني غطفان). Bani Ghatafan ini merupakan sebuah suku Arab kuno namun jumlah mereka agak besar mendiami di utara Madinah, iaitu di kawasan Najd (النجد).

Daripada mereka lahirlah tiga suku atau puak, iaitu Abs (عبس), Ashga (أسغى) dan Banu Thibyaan (بني تبيان). Mereka terkenal kerana sering bersekutu dengan kafir Quraisy terutama dalam Perang Khandaq (غزوة الخندق) kelak. Tetapi kali ini mereka tanpa disangka dikatakan telah bersedia menyerang umat Islam di Madinah.

Namun sebelum sempat mereka melakukan serangan terhadap Madinah, Rasulullah dan para sahabat yang dikatakan seramai 200 orang sudah terlebih dahulu sampai ke perkampungan mereka. Ini menyebabkan kebanyakan anggota Bani Ghatafan itu melarikan diri ke arah daerah kawasan bukit. Justeru, baginda dan para pengikut memutuskan untuk berada di situ selama tiga hari dengan mendirikan khemah.

Sumber: Utusan Malaysia. Rabu. 16/3/2011.

Comments

Popular posts from this blog

Kitab Qawaid Fiqhiyyah

Pengasasnya ialah Imam Abi Zaid al-Dabusi ( الإمام أبي زيد الدبوسي ). Wafat pada tahun 430H. Akan tetapi pada masa itu kaedah masih bercampur-campur sehinggalah dipecah-pecahkan oleh ulama kemudiannya. Al-Dabusi tidak menggelarnya sebagai qawaid akan tetapi kaedahnya dapat menyelesaikan banyak permasalahan. Asalnya sebanyak 85 kaedah. Kaedah tersebut diperbaharui oleh para ulama Hanafiah sehinggalah sekitar kurun ke-5 dan ke-6 datang Imam Nasafi mensyarahkan Qawaid Kurkhi [ ا لقواعد الكرخي ]. Akan tetapi ia bukan dari Hanafiah kerana Imam Nasai bermazhab Syafie. Kemudian sehingga kurun mendatang baru muncul kaedah-kaedah baru yang dibentang oleh para ulama r.h. Antara kitab Qawaid Fiqhiyyah ( القواعد الفقهية ) yang masyhur ialah: 1. Kitab [ قواعد الأحكام في مصالح الأنام ] oleh Imam ‘Izzi Abdul Aziz bin Abdul Salam al-Syafie ( الإمام عز الدين عبد العزيز بن عبد السلام السلمي الشافعي ). Wafat tahun 616H. Kitab ini juga dikenali dengan nama [ القواعد الكبرى ] dan satu lagi dinamai [

Kaedah Al-Umuru Bi Maqasidiha

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN KAEDAH Fiqh ( قاعدة الفقه ) yang pertama ialah Al-Umuru Bi Maqasidiha ( الأمور بمقاصدها ) yang bermaksud (setiap perkara dinilai berdasarkan niat dan matlamat). Sebenarnya, kaedah ini dikemukakan oleh para ulama dengan merujuk kepada nas al-Quran dan hadis Nabi SAW. Tunjang utama kepada kaedah ini ialah berasaskan hadis yang diriwayatkan oleh Amirul Mukminin Umar ibn al-Katthab ( عمر الخطاب ): Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barang siapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” Melalui hadis ini, kita dapat memahami bahawa niat mempunyai kedudukan yang sangat pen

Kaedah Al-Dhararu Yuzal

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN قاعدة: الضرر لا يزال ISLAM merupakan agama yang membuka ruang manfaat dan menutup ruang kemudaratan kepada manusia. Sebab itu, jika diamati al-Quran dan sunnah, kita akan dapati bahawa sesungguhnya hukum-hakam syariah cenderung kepada mengharamkan sesuatu perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan. Ia kemudian disusuli dengan penyelesaian yang boleh membawa kepada kemaslahatan. Daripada kerangka inilah, timbulnya hukum-hukum taklifi iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Mudarat adalah sesuatu yang boleh mendatangkan bahaya kepada keperluan asas manusia seperti agama, diri, keturunan, akal dan harta. Biasanya, apabila terjadinya sesuatu yang mudarat itu, ia akan menyebabkan mereka yang terlibat mengalami kesusahan, kerugian dan pelbagai bebanan dalam kehidupannya. Mudarat sebenarnya adalah ancaman yang mengundang bahaya dalam kehidupan manusia. Terdapat pelbagai jenis mudarat yang telah diklasifikasikan oleh para