Skip to main content

Riyadus Solihin 1.6

رياض الصالحين من كلام سيّد المرسلين
للإمام الحافظ الفقيه أبي زكريا محي الدين يحيى النووي

1- باب الإخلاص وإحضار النية في جميع الأعمال والأقوال البارزة والخفية

6/6 - وعن أبي إسحاقَ سَعدِ بنِ أبي وَقَّاصٍ مالِكِ بنِ أُهَيْب بنِ عبدِ منافِ بنِ زُهرَةَ بنِ كلابِ بنِ مُرَّةَ بنِ كعبِ بنِ لُؤيٍّ القُرشِيِّ الزُّهريِّ رضي الله عنه، أَحَدِ العَشَرَةِ المشهودِ لهم بالجنةِ رضي الله عنهم، قَالَ: جاءنِي رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَعُودُنِي عَامَ حَجَّةِ الوَدَاعِ مِنْ وَجَعٍ اشْتَدَّ بي، فقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، إنِّي قَدْ بَلَغَ بي مِنَ الوَجَعِ مَا تَرَى، وَأَنَا ذُو مالٍ وَلا يَرِثُني إلا ابْنَةٌ لي، أفأَتَصَدَّقُ بِثُلُثَيْ مَالِي؟ قَالَ: لا، قُلْتُ: فالشَّطْرُ يَا رَسُولَ اللهِ؟ فقَالَ: لا، قُلْتُ: فالثُّلُثُ يَا رَسُولَ اللهِ؟  قَالَ: ((الثُّلُثُ، والثُّلُثُ كَثيرٌ - أَوْ كبيرٌ - إنَّكَ إنْ تَذَرَ وَرَثَتَكَ أغنِيَاءَ خيرٌ مِنْ أنْ تَذَرَهُمْ عَالَةً يَتَكَفَّفُونَ النَّاسَ، وَإنَّكَ لَنْ تُنفِقَ نَفَقَةً تَبْتَغي بِهَا وَجْهَ اللهِ إلاَّ أُجِرْتَ عَلَيْهَا حَتَّى مَا تَجْعَلُ في فِيِّ امْرَأَتِكَ))، (قَالَ) فَقُلتُ: يَا رسولَ اللهِ، أُخَلَّفُ بعدَ أصْحَابي؟ قَالَ: ((إِنَّكَ لَنْ تُخَلَّفَ فَتَعملَ عَمَلاً تَبتَغي بِهِ وَجْهَ اللهِ إلاَّ ازْدَدْتَ بِهِ دَرَجةً ورِفعَةً، وَلَعلَّكَ أنْ تُخَلَّفَ حَتّى يَنْتَفِعَ بِكَ أقْوَامٌ وَيُضَرَّ بِكَ آخرونَ. اللَّهُمَّ أَمْضِ لأصْحَابي هِجْرَتَهُمْ، ولاَ تَرُدَّهُمْ عَلَى أعقَابِهِمْ، لكنِ البَائِسُ سَعدُ بْنُ خَوْلَةَ)) يَرْثِي لَهُ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم أنْ ماتَ بمَكَّة.

[مُتَّفَقٌ عليه]

Dari Abu Ishaq, yakni Sa‘ad bin Abu Waqqas, yakni Malik bin Uhayb bin ‘Abdul Manaf bin Zuhrah bin Kilab bin Murrah bin Ka‘ab bin Luay al-Qurashi al-Zuhri (r.a), iaitu salah satu dari sepuluh orang yang diberi kesaksian akan memperoleh syurga (r.a), katanya:
Rasulullah SAW datang padaku untuk menjengukku pada tahun haji wada‘ (haji Rasulullah SAW yang terakhir) kerana kesakitan yang menimpa diriku, lalu aku berkata: “Ya Rasulullah, sesungguhnya kesakitanku ini telah mencapai sebagaimana keadaan yang Engkau ketahui, sedang aku adalah seorang yang berharta dan tiada yang mewarisi hartaku itu melainkan seorang puteriku saja. Maka itu apakah dibenarkan sekiranya aku bersedekah dengan dua pertiga hartaku?”

Baginda menjawab: “Tidak dibenarkan.”

Aku berkata pula: “Separuh hartaku ya Rasulullah?”

Baginda menjawab: “Tidak dibenarkan juga.”

Aku berkata lagi: “Sepertiga, bagaimana ya Rasulullah?”

Baginda lalu bersabda: “Ya, sepertiga boleh dan sepertiga itu sudah banyak atau sudah besar jumlahnya. Sesungguhnya jikalau engkau meninggalkan para ahli warismu dalam keadaan kaya, maka itu adalah lebih baik daripada engkau meninggalkan mereka dalam keadaan miskin meminta-minta pada orang. Sesungguhnya tiada sesuatu nafkah yang engkau berikan dengan niat untuk mendapatkan keredhaan Allah, melainkan engkau pasti akan diberi pahalanya, sekalipun sesuatu yang engkau berikan untuk makanan isterimu.”

Abu Ishaq meneruskan huraiannya: Aku berkata lagi: “Apakah aku ditinggalkan di Mekah setelah kepulangan sahabat-sahabatku itu?”

Baginda menjawab: “Sesungguhnya engkau itu tiada ditinggalkan, kemudian engkau melakukan suatu amalan yang engkau maksudkan untuk mendapatkan keredhaan Allah, melainkan engkau bertambah darjat dan kemuliaan. Barangkali sekalipun engkau ditinggalkan kerana usia masih panjang lagi, tetapi nantinya akan ada beberapa kaum yang dapat memperoleh kemanfaatan dari hidupmu itu yakni sesama kaum Muslimin, baik manfaat duniawiyah atau ukhrawiyah dan akan ada kaum lain yang memperoleh bahaya dengan sebab masih hidupmu tadi yakni kaum kafir, (sebab menurut riwayat Abu Ishaq ini tetap hidup sampai dibebaskannya Iraq dan lain-lainnya, lalu diangkat sebagai gabenor di situ dan menjalankan hak dan keadilan). Ya Allah, sempurnakanlah pahala untuk sahabat-sahabatku dalam hijrah mereka itu dan janganlah engkau balikkan mereka pada tumit-tumitnya yakni menjadi murtad kembali sepeninggalnya nanti. Tetapi yang miskin (rugi) itu ialah Sa’ad bin Khaulah.” Rasulullah SAW merasa sangat kasihan padanya sebab matinya di Mekah.

(HR Bukhari & Muslim)

Abu Ishaq Sa`d bin Abu Waqqas (May Allah be pleased with him) (one of the ten who had been given the glad tidings of entry into Jannah) narrated: Messenger of Allah (PBUH) visited me in my illness which became severe in the year of Hajjat-ul-Wada` (Farewell Pilgrimage). I said, “O Messenger of Allah, you can see the pain which I am suffering and I am a man of means and there is none to inherit from me except one daughter. Should I give two-thirds of my property in charity?” He (PBUH) said, “No”. I asked him, “Then half?” He said, “No”. Then I asked, “Can I give away one-third". He said, "Give away one-third, and that is still too much. It is better to leave your heirs well-off than to leave them poor, begging people. You will not expend a thing in charity for the sake of Allah, but you will be rewarded for it; even the morsel of food which you feed your wife”. I said, “O Messenger of Allah, would I survive my companions?” He said, “If you survive others and accomplish a thing for the sake of Allah, you would gain higher ranking and standing. You will survive them ... your survival will be beneficial to people (the Muslim) and harmful to others (the enemies of Islam). You will survive others till the people will derive benefit from you, and others would be harmed by you.” Messenger of Allah (PBUH) further said, “O Allah, complete for my Companions their emigration and do not cause them to retract.” Sa`d bin Khaulah was unfortunate. Messenger of Allah (PBUH) lamented his death as he died in Makkah.

لغة الحديث: الشطر: النصف. تذر: تترك. عالة: فقراء، واحده عائل. أمض: أتمم. البائس: من اشتدت حاجته واشتد حزنه، ومناسبة ذكر هذا عند سعد بن أبي وقاص تطييب قلبه بقبول هجرته وإتمامها له لا كسميه سعد بن خولة. يرثي له: يحزن له ويتوجع من أجله.
·       الحديث رواه البخاري في كتاب الجنائز (باب رثاء النبي صلى الله عليه وسلم سعد بن خولة) والوصايا (باب أن يترك ورثته أغنياء...) وفي الإيمان والمغازي وغيرها. ورواه مسلم في كتاب الوصية (باب الوصية بالثلث). ر. خ 3/132 وم (1628).

Comments

Popular posts from this blog

Kitab Qawaid Fiqhiyyah

Pengasasnya ialah Imam Abi Zaid al-Dabusi ( الإمام أبي زيد الدبوسي ). Wafat pada tahun 430H. Akan tetapi pada masa itu kaedah masih bercampur-campur sehinggalah dipecah-pecahkan oleh ulama kemudiannya. Al-Dabusi tidak menggelarnya sebagai qawaid akan tetapi kaedahnya dapat menyelesaikan banyak permasalahan. Asalnya sebanyak 85 kaedah. Kaedah tersebut diperbaharui oleh para ulama Hanafiah sehinggalah sekitar kurun ke-5 dan ke-6 datang Imam Nasafi mensyarahkan Qawaid Kurkhi [ ا لقواعد الكرخي ]. Akan tetapi ia bukan dari Hanafiah kerana Imam Nasai bermazhab Syafie. Kemudian sehingga kurun mendatang baru muncul kaedah-kaedah baru yang dibentang oleh para ulama r.h. Antara kitab Qawaid Fiqhiyyah ( القواعد الفقهية ) yang masyhur ialah: 1. Kitab [ قواعد الأحكام في مصالح الأنام ] oleh Imam ‘Izzi Abdul Aziz bin Abdul Salam al-Syafie ( الإمام عز الدين عبد العزيز بن عبد السلام السلمي الشافعي ). Wafat tahun 616H. Kitab ini juga dikenali dengan nama [ القواعد الكبرى ] dan satu lagi dinamai [

Kaedah Al-Umuru Bi Maqasidiha

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN KAEDAH Fiqh ( قاعدة الفقه ) yang pertama ialah Al-Umuru Bi Maqasidiha ( الأمور بمقاصدها ) yang bermaksud (setiap perkara dinilai berdasarkan niat dan matlamat). Sebenarnya, kaedah ini dikemukakan oleh para ulama dengan merujuk kepada nas al-Quran dan hadis Nabi SAW. Tunjang utama kepada kaedah ini ialah berasaskan hadis yang diriwayatkan oleh Amirul Mukminin Umar ibn al-Katthab ( عمر الخطاب ): Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barang siapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” Melalui hadis ini, kita dapat memahami bahawa niat mempunyai kedudukan yang sangat pen

Kaedah Al-Dhararu Yuzal

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN قاعدة: الضرر لا يزال ISLAM merupakan agama yang membuka ruang manfaat dan menutup ruang kemudaratan kepada manusia. Sebab itu, jika diamati al-Quran dan sunnah, kita akan dapati bahawa sesungguhnya hukum-hakam syariah cenderung kepada mengharamkan sesuatu perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan. Ia kemudian disusuli dengan penyelesaian yang boleh membawa kepada kemaslahatan. Daripada kerangka inilah, timbulnya hukum-hukum taklifi iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Mudarat adalah sesuatu yang boleh mendatangkan bahaya kepada keperluan asas manusia seperti agama, diri, keturunan, akal dan harta. Biasanya, apabila terjadinya sesuatu yang mudarat itu, ia akan menyebabkan mereka yang terlibat mengalami kesusahan, kerugian dan pelbagai bebanan dalam kehidupannya. Mudarat sebenarnya adalah ancaman yang mengundang bahaya dalam kehidupan manusia. Terdapat pelbagai jenis mudarat yang telah diklasifikasikan oleh para