Skip to main content

Adab Hamalah al-Quran 1.7

التيبان في آداب حملة القرآن
للإمام محي الدين أبي زكريا يحي بن شرف النووي

·       من لم يشترط الفهم، واشترط القراءة فقط لتحصيل الثواب:

وعن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

من قرأ حرفا من كتاب الله فله حسنة والحسنة بعشر أمثالها، لا أقولُ ﴿ألـم﴾ حرفٌ ولكن ألفٌ حرفٌ ولام حرف وميم حرف.

(رواه أبو عيسى محمد بن عيسى الترمذي)

Dari Abdullah bin Mas’ud (r.a) berkata bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:

Barangsiapa membaca satu huruf dari al-Quran, maka dia mendapat satu kebaikan dan satu kebaikan baginya sepuluh kebaikan. Aku tidak kata bahawa Alif Lām Mīm itu satu huruf, akan tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf.

(HR Tirmizi, katanya Hadith ini bertaraf Hasan Sahih)

وعن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: يقول الله سبحانه وتعالى:

من شَغَلَهُ القرآنُ وذِكْرِي عن مسألتي أعطيتُهُ أفضلَ ما أعْطِي السائلين، وفضلُ كلام الله سبحانه وتعالى على سائر الكلامِ كفضلِ الله على خَلْقِهِ.

(رواه الترمذي، وقال حديث حسن غريب)

Dari Abu Sai’d al-Khudri (r.a), dari Nabi SAW:

Allah berfirman: Barangsiapa menyibukkan diri dengan al-Quran yakni membaca dan berzikir kepadaKu daripada memohon kepadaKu, maka Aku akan memberikan yang lebih bagus dari apa yang Aku berikan kepada orang yang meminta dan keutamaan al-Quran terhadap seluruh perkataan seperti keutamaan Allah terhadap makhluknya.

(HR Tirmizi, katanya Hadith ini bertaraf Hasan Gharib)

Allah Taala akan memberikan satu huruf dengan sepuluh kebajikan kepada sesiap membaca al-Quran. Bayangkan berapakah akan kita dapat dengan membaca al-Fatihah sahaja? Orang yang wirid harian hanyalah al-Quran akan mendapat sepertimana orang yang berdoa bahkan lebih lagi. Sibukkanlah diri dengan membaca al-Quran bukan dengan membaca akhbar.

Comments

Popular posts from this blog

Kitab Qawaid Fiqhiyyah

Pengasasnya ialah Imam Abi Zaid al-Dabusi ( الإمام أبي زيد الدبوسي ). Wafat pada tahun 430H. Akan tetapi pada masa itu kaedah masih bercampur-campur sehinggalah dipecah-pecahkan oleh ulama kemudiannya. Al-Dabusi tidak menggelarnya sebagai qawaid akan tetapi kaedahnya dapat menyelesaikan banyak permasalahan. Asalnya sebanyak 85 kaedah. Kaedah tersebut diperbaharui oleh para ulama Hanafiah sehinggalah sekitar kurun ke-5 dan ke-6 datang Imam Nasafi mensyarahkan Qawaid Kurkhi [ ا لقواعد الكرخي ]. Akan tetapi ia bukan dari Hanafiah kerana Imam Nasai bermazhab Syafie. Kemudian sehingga kurun mendatang baru muncul kaedah-kaedah baru yang dibentang oleh para ulama r.h. Antara kitab Qawaid Fiqhiyyah ( القواعد الفقهية ) yang masyhur ialah: 1. Kitab [ قواعد الأحكام في مصالح الأنام ] oleh Imam ‘Izzi Abdul Aziz bin Abdul Salam al-Syafie ( الإمام عز الدين عبد العزيز بن عبد السلام السلمي الشافعي ). Wafat tahun 616H. Kitab ini juga dikenali dengan nama [ القواعد الكبرى ] dan satu lagi dinamai [

Kaedah Al-Umuru Bi Maqasidiha

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN KAEDAH Fiqh ( قاعدة الفقه ) yang pertama ialah Al-Umuru Bi Maqasidiha ( الأمور بمقاصدها ) yang bermaksud (setiap perkara dinilai berdasarkan niat dan matlamat). Sebenarnya, kaedah ini dikemukakan oleh para ulama dengan merujuk kepada nas al-Quran dan hadis Nabi SAW. Tunjang utama kepada kaedah ini ialah berasaskan hadis yang diriwayatkan oleh Amirul Mukminin Umar ibn al-Katthab ( عمر الخطاب ): Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barang siapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” Melalui hadis ini, kita dapat memahami bahawa niat mempunyai kedudukan yang sangat pen

Kaedah Al-Dhararu Yuzal

Oleh WAN JEMIZAN W. DERAMAN dan AHMAD TERMIZI MOHAMED DIN قاعدة: الضرر لا يزال ISLAM merupakan agama yang membuka ruang manfaat dan menutup ruang kemudaratan kepada manusia. Sebab itu, jika diamati al-Quran dan sunnah, kita akan dapati bahawa sesungguhnya hukum-hakam syariah cenderung kepada mengharamkan sesuatu perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan. Ia kemudian disusuli dengan penyelesaian yang boleh membawa kepada kemaslahatan. Daripada kerangka inilah, timbulnya hukum-hukum taklifi iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Mudarat adalah sesuatu yang boleh mendatangkan bahaya kepada keperluan asas manusia seperti agama, diri, keturunan, akal dan harta. Biasanya, apabila terjadinya sesuatu yang mudarat itu, ia akan menyebabkan mereka yang terlibat mengalami kesusahan, kerugian dan pelbagai bebanan dalam kehidupannya. Mudarat sebenarnya adalah ancaman yang mengundang bahaya dalam kehidupan manusia. Terdapat pelbagai jenis mudarat yang telah diklasifikasikan oleh para